Detta är en affärsidé

En affärsidé är en väl formulerad presentation av företaget utåt, och en riktlinje åt företagaren inåt. Människor kan skapa en uppfattning om företaget genom att läsa den, och bedöma hur seriöst det är samt på vilka intentioner det är grundat. På ett sätt är en uttalad affärsidé lika känslig som ett politiskt uttalande. Det gäller med andra ord att med aktsamhet välja orden.

Affärsidén är viktig i många avseenden, inte minst för att hjälpa företagaren själv på vägen. Man kan säga att den ger riktlinjer inom företaget. Med en tydlig affärsidé kommer företagaren att veta vilka mål han har och vilken marknad han ska ge sig in på.

Sedan presenterar affärsidén förstås företaget utåt. Den berättar för världen vem företagaren är och vad han vill göra. Det kan vara många som intresserar sig för affärsidén. Den gäller inte bara kunder utan även andra intressenter som leverantörer, personal, konkurrenter och myndigheter. När man kommer in på en marknad blir man en del av intressenternas medvetande. De undrar vem man är, vad man vill och hur de ska anpassa sig till företaget.

Ett bra exempel på detta är kunden som undrar om han ska köpa företagets produkter. Här kommer en tydlig affärsidé in, som är grunden för företagets framtida marknadsföring, och svarar på de frågor som intressenterna mest är nyfikna på.

En affärsidé ska helst vara enkel och direkt, rakt på sak. Den ska ge svar på frågor angående kundbehov, kundgrupp, produkt och resurser.

Man kan formulera en affärsidé på ett enkelt sätt genom att tänka utifrån detta:

Med dessa resurser ska jag skapa denna produkt/tjänst som ska möta detta behov hos dessa människor/företag.

Se även
Detta är kundgrupp
Detta är kundbehov
Detta är segmentering av marknaden