Detta är segmentering av marknaden

Indelning av kunder/marknaden är nödvändig för att attrahera den grupp som med största sannolikhet kommer att genomföra köp. De vanligaste indelningarna är livsstil, demografiska faktorer och geografiska faktorer.

Livsstil betecknar kundens intressen, religion etc. Exempel är kunder som utövar sport, tänker ekologiskt, följer religiösa regler och så vidare.

Demografiska faktorer handlar om vilken inkomst man har, ålder, kön et cetera. Dessa kan exempelvis avgöra sannolikheten för om personen kommer att köpa små skor. Då kan företaget som säljer dessa små nätta skor koncentrera sin kundgrupp.

Geografiska faktorer: var kunderna bor. Kan ha betydelse av olika anledningar. Behoven kan se olika ut på landsbygden jämfört med storstaden. Tillgängligheten för stockholmare minskar markant om en butik är belägen på avenyn i Göteborg.

Segmenteringen kan göras mycket detaljerad och kombinera flera kategorier. En nätbutik kan till exempel vända sig till kvinnor (demografisk) med intresse för vintage (livsstil).

Läs om kundbehov: Detta är kundbehov
Läs om kundgrupp: Detta är kundgrupp
Läs om affärsidé: Detta är en affärsidé