Behov, eller kundbehov, är det som företaget har som mål att
fylla. När en företagare vet vilket behov han vill inrikta sig på, och att
detta existerar på marknaden, kan han kartlägga vilken kundgrupp som kommer att
bli företagets kunder. Men eftersom marknaden hela tiden utvecklas och
förändras så bör han uppdatera sig om vilket behov hans kundgrupp egentligen
har.
Anledningen till att alla marknader hela tiden förändras kan
bero på många olika faktorer. Dels kan det bero på kunden, som med sin budget
och åsikt, får nya behov och efterfrågningar, och dels på att en vara eller
tjänst har utvecklats så pass mycket att den gamla modellen inte längre är
intressant. Därför är det bra att ha klart för sig vilka konkurrenter som
finns, vad de gör och hur deras produkter och priser ser ut.
Några grundläggande frågor angående kundbehov:
- Vilket behov ska företaget möta?
- Finns behovet på marknaden?
- Vilka behov möter konkurrenterna?
Det är inte säkert att konkurrenterna på marknaden möter
samma behov som man själv har tänkt möta, även om det gäller samma typ av
produkter. Det finns alltid olika behov på alla marknader och gällande alla
produkter. Vissa kunder vill ha det billigaste medan andra är ute efter hög
kvalitet. Sedan finns det behov av service, support, tillgänglighet etc.
En aktuell fråga är vilken fördel man har i relation till sina
konkurrenter. Det är förstås också bra att vara medveten om vilka nackdelarna
är. De flesta företag är bättre på ett område, medan en konkurrent är bättre på
ett annat. Någon kanske har bättre kvalitet, medan någon annan har billigare
priser. Någon kanske är bättre gällande tillgänglighet, medan någon annan har
överlägsen support. Frågan är vilket behov på marknaden och gällande produkten man
har tänkt möta.
Se även
Detta är segmentering av marknaden
Detta är kundgrupp
Detta är en affärsidé
Se även
Detta är segmentering av marknaden
Detta är kundgrupp
Detta är en affärsidé