Detta är kundgrupp

Kundgruppen är potentiella kunder som företagaren tror har de behov som han vill möta. Faktum är att alla företag arbetar mot specifika kundgrupper. Dessa kan tillhöra en viss region, ha vissa intressen eller speciella behov utifrån sin livsstil.

De som utövar sport köper till exempel utrustning och kläder, och det finns en marknad för just dessa människor. Andra har speciella behov på grund av livsåskådning, sjukdom eller helt enkelt att de föredrar en viss kvalitet. Alla grupper tillhör en marknad och det är upp till företagare att ta fram en produkt eller tjänst som kan fylla behovet som människor har.

Det är alltså viktigt för företagaren att veta vilken marknad, vilket kundbehov, han ska inrikta sig på. Att försöka sälja en produkt eller tjänst hos fel kundgrupp kommer inte att lyckas. Inte heller kommer det att se bra ut. Därför är det bra att noggrant tänka efter vilken kundgrupp man ska inrikta sig på.

Relevanta frågeställningar: Är min kundgrupp

•    personer i en viss region?
•    begränsad till något kön?
•    begränsad till ålder?
•    begränsad till privatpersoner eller företag?
•    personer med specifika intressen?
•    personer med specifik livsåskådning?

För att verkligen lyckas med att nå ut och sälja så effektivt som bara möjligt är det en stor fördel om man vet exakt vilka som ingår i ens kundgrupp.

Se även
Detta är segmentering av marknaden
Detta är kundbehov
Detta är en affärsidé